Quantcast

Riaditeľ OOCR sa dostal pod paľbu kritiky predsedu dopravnej komisie a zástupcu dopravcu SAD Zvolen. Dôvodom bola septembrová prevádzka cyklobusov a rušenie spojov na poslednú chvíľu.

cyklobusPredposledný septembrový víkend cyklobus na Malý Šturec z Banskej Bystrice nevyrazil. Napriek tomu, že na zastávke čakal jeden cykloturista a niekoľko peších. Autobus priamo na mieste odvolal riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR), ktorá septembrové spoje financovala. “Napriek môjmu stornu poslala SAD ZV na Strieborné námestie 45-miestny autobus (počet záujemcov bol jeden cyklista a štyria turisti). Osobne som sa bol presvedčiť a z ekonomických dôvodov som stornoval cyklobus. Považoval som to za iracionálne správanie prepravcu. Nedeľa bola realizovaná,” píše riaditeľ Ladislav Monček v stanovisku.

Práve šetrením verejných prostriedkov zdôvodňuje riaditeľ OOCR rozhodnutie stopnúť spoj z 21. septembra. Spôsob, akým to spravil, sa však nepáčil cykloturistovi, ktorý sa na postup riaditeľa sťažoval a mailom na tento prípad upozornil médiá a predstaviteľov samosprávy. Monček mal údajne na zastávke povedať, že ak majú prítomní 450 eur, tak autobus pustí. “Pripadá mi to, ako keby minister dopravy Počiatek prišiel do rýchlika a povedal, že je vás málo, ale ak sa 16-tisíc eur vyzbierate, tak pôjde rýchlik do Košíc,” reagoval na zasadnutí mestského zastupiteľstva predseda dopravnej komisie Jakub Gajdošík (SMER-SD, SNS, HZDS-ĽS). “Žiadam o vyvodenie zodpovednosti voči pánovi Mončekovi. Oblastná organizácia cestovného ruchu nemôže toto robiť a v budúcnosti sa to nesmie zopakovať,” dodal Gajdošík.

cyklobus2Riaditeľ OOCR odmieta, že by podobný výrok povedal. “Nikdy som nevyriekol slová, že sa majú na bus poskladať, je to číra lož,” hovorí Monček a dodáva. “SAD ZV nám účtuje 349,70 eur za sobotu a 349,70 eur za nedeľu, čiže spolu 699,40 eur za víkend. Je to obrovská suma a veľký luxus za takúto sumu vyvážať jedného cyklistu a štyroch turistov na Šturec, čo je prípad z 21. septembra. Lacnejší by bol do uvedenej destinácie taxík.”

Na Mončekove rozhodnutie reagoval aj Marek Modranský zo SAD Zvolen. “Nemôžete len tak prísť na zastávku a povedať cestujúcim, ktorí tam prišli, že nejdú nikam, lebo je ich podľa vášho názoru málo. Toto si môžete dovoliť, keď nebudete jazdiť podľa zverejneného cestovného poriadku a dohodnete sa niekde v partii, že či idete alebo nejdete dnes na Šturec,” napísal v liste predstaviteľ dopravcu. “Dali ste sľub a garanciu cestujúcim, verejnosti, cyklistom a turistom, že cyklobus v septembri bude jazdiť! Nikto nehovoril o tom, že keď ich bude málo, tak ich pošlete domov, keď už v ňom sedia,” dodal Modranský.

Riaditeľ OOCR naopak SAD Zvolen vyčíta nezáujem o šetrné nakladanie s verejnými prostriedkami. Dopravca mal podľa neho zabezpečiť minibus na menej vyťažené spoje. Taktiež Ladislav Monček spomína reklamáciu faktúr, kde si mal SAD Zvolen nesprávne účtovať realizované výkony.

Modranský upozorňuje, že SAD Zvolen projekt cyklobusov podporuje mediálnym priestorom v hodnote 2500 eur a taktiež si účtuje o 20 centov nižšiu cenu za kilometer ako v štandardnej zájazdovej doprave. “A to napriek zvýšeným nákladom, hlavne na prípravu celej súpravy a PHM do kopcov,” dodáva Modranský.

Vo Zvolene projekt padol, v Banskej Bystrici počas leta enormný záujem

Všetky zainteresované strany sa však zhodujú, že cyklobusy boli úspešným projektom. Kým vo Zvolene prestali premávať kvôli nezáujmu už v auguste, v Banskej Bystrici bolo prepravených približne 3-tisíc cestujúcich.

Aj preto je podľa Jakuba Gajdošíka potrebné zabezpečiť prostriedky na tento projekt nielen počas letných mesiacov, ale predĺžiť sezónu do konca septembra. “V budúcoročnom rozpočte by sme mali rátať s touto položkou. Alebo to zafixovať tak, aby cyklobus mohol jazdiť v rámci celej sezóny a nie iba dva mesiace,” povedal na poslednom mestskom zastupiteľstve Gajdošík.

Riaditeľ OOCR Stredné Slovensko však upozorňuje, že dostali pripomienky aj od zástupcov iných voľnočasových aktivít, napr. vodákov. “Preto bude potrebné vytvoriť racionálny a najmä spravodlivý model dotácii, aby sa vyhovelo záujemcom o všetky voľnočasové aktivity. Možno bude nutné prejsť na model financovania otestovaný v Českej republike, ktorý dáva väčší priestor komercii a konkurencii,” dodal na záver Ladislav Monček.