V roku 2008 zasiahla skoro všetky krajiny sveta veľká finančná a hospodárska kríza. Pôvodne jej Európa nevenovala veľkú pozornosť. Len tak tak sa nám túto krízu podarilo ustáť. Bohužiaľ ubehlo len pár rokov a s určitosťou vieme povedať, že nás čaká ďalšia. Tá najhoršia fáza má podľa predpovede odborníkov prísť už v roku 2020.

Dobrou správou podľa zverejnenej prognózy je to, že dosah by nemal byť až taký hrozivý, ako tomu bolo v prípade minulej krízy. Odhady odborníkov sú, že ceny amerických akcií môžu spadnúť približne o 20% a ceny energií o 35%. Akciové trhy v rozvíjajúcich sa krajinách by mali prepadnúť o polovicu. Ak je toto dobrá správa, čo je potom tá zlá? Podľa všetkého, by kríza 2020 mala byť iba prípravou na to, čo príde neskôr.

Lietajúce autá?

V každom prípade si určite mnohí  všimli, že automobilový priemysel začal niektorých zamestnancov prepúšťať pomaly, ale isto . A prečo? Menej prachov? Nie, môžu za to hnusné inovácie, roboty a automatizácia procesov. Rovnako to platí aj v iných segmentoch. Otázka teda znie, ako môže Slovensko túto veľkú krízu prežiť? Odpoveď je jednoduchá. Klin sa klinom vybíja, inováciami. S príchodom krízy budú chcieť všetci menej nakupovať, viacej šetriť. To je fakt. Ako však môžu predávajúci docieliť to, aby sa ľudia nebáli investovať a aby nakupovali? Odpoveď je znova jednoduchá. Inováciami.

Ale čo to vlastne je? Tie inovácie?

Pod slovom inovácie si určite mnohí predstavia lietajúce autá, ale to je dosť prehnaná predstava. Pod slovom inovácia si môžeme predstaviť robenie nejakého úkonu, ale inak, lepšie. Nemusia to byť nutne lietajúce autá, ale autá, ktoré oproti bežným budú ponúkať niečo navyše, čo ľuďom uľahčí bežný život. Napríklad ponúknete v aute zabudovaný dáždnik zdarma, či rezervné koleso zdarma, prípadne zabudujete USB porty. A takto môžeme hovoriť o všeličom čo doma my, šikovní Slováci robíme a často ani nevieme, že sme týmto kreatívnym postupom skombinovať maličkosti k praktickosti dosiahli inováciu.

Tým pádom nechcem povedať, že výrobcovia práčok majú vymyslieť lepšie práčky, ktoré budú za vás aj variť, ale jednoducho prísť s niečím zaujímavým pre zákazníka, z čoho nadobudne pocit, že sa mu nákup oplatí. Výborným príkladom je to, že ak si zákazník kúpi práčku, dostane k nej 5kg pracieho prášku úplne zadarmo. A to je ono. Inovácia. Prinesieme niečo a k tomu niečo navyše, čo zákazníka presvedčí, že je to naozaj výhodný nákup. Lebo načo mi je práčka bez pracieho prostriedku.

Rovnako pokiaľ príde na trh nové neuveriteľné zariadenie, ktoré ľuďom uľahčí život, ľudia si ho kúpia, hoci bude kríza. Takže znova sa opakujem. Jednoducho inovácie sú to, čo nám môže vo pomôcť v dobe, kedy sa bude ekonomika prehrievať. Niektorí ste si možno všimli to, že už budúci rok majú prísť nové herné konzoly, skladacie telefóny, 5G a iné zaujímavé technológie, ktoré majú pomôcť prekonať krízu. Dôležité je však to, či dokážeme využiť tieto informácie a dokážeme ich v našom prostredí pospájať v prospech inovácií.

A čo štát?

Rozum častokrát človeku hovorí, bude horšie, priprav sa, nekupuj hlúposti, kúr a svieť. Takéto myslenie vyvíja určitý tlak aj na politikov. Mnohé príklady nám ale ukazujú opak, investuj do inovácií, vylepšuj procesy, priprav lepšie služby pre zákazníka (občana) aj v čase krízy a vráti sa ti to niekoľkonásobne. Podľa mňa nemusíme zložito podporovať vedu a výskum, písať zložité stratégie, koncepcie a pod. Stačí nám investovať do šikovných Slovákov a Sloveniek, ktorí prídu, spoja kopu malých vecí, zlepšia služby a dosiahnu tak rýchle víťazstvá a malé inovácie. Presne toto vidím ako vynikajúci nástroj, ktorý nielen opisujem, no snažím sa ho už tri roky aplikovať pre štát. Našťastie úspešne, pretože politici, určitých rozmerov sú väčšinou príčetní a moderní ľudia.

Mojou veľkou víziou je to, aby sa Slováci konečne začali venovať dôležitým veciam a začali pracovať na inováciách. V posledných rokoch sme sa stali iba otrokmi zlých správ, ale viem, že my Slováci máme naviac. Demotivujú nás informácie z médií a naša krajina skĺzla do akejsi letargie ale povedzme si, že máme veľmi dobrý príbeh.  Už naši predkovia vytvorili svetové inovácie, ktoré pohli svetom ako napríklad padák, helikoptéru, banské čerpacie stanice, rádiový prenos a podobne.

Aj preto škola, inovácie na kolesách a štúdio v Banskej Bystrici

Vzhľadom na tieto všetky fakty som sa rozhodol založiť súkromnú školu Inovácií, vybaviť mikrobus najnovšími technológiami a pendlovať so žiakmi po krajine robiť osvetu, či dobudovať najmodernejšie štúdiá práve v Banskej Bystrici. Ak máte chuť, akékoľvek nápady, budem veľmi rád, keď sa pridáte. Moju adresu poznáte, ak nie tu je:

https://www.facebook.com/martin.pechovsky/

Martin Pechovský

Autor blogu:

Martin Pechovský

Martin was born in 1988. He graduated from high school in 2007. In the same year he began to study at the University of Žilina, Computer Engineering. Although he did not finished the studies, he started his business career in 2010. Anyway he wanted to study again and started studying at Bank Institute College in Banska Bystrica. As the bussiness was runnig faster, Martin didn't have enough time to study and left the school again. He turned his full attention to the bussiness and to make his dreams come true. In 2010 he established the company MGROUP. Nowadays there work 8 wonderful people specialized creative industry services. In March 2013, he founded the company Xerry with one co-founder. Xerry deals with development of intelligent devices with interesting design. Now is Martin regional Startup Leader in the city of Banska Bystrica.