BLOG | 27.10.2013

Martin Baník: Brána do sveta

Letisko Sliač, známe aj z vojnových čias ako Letisko „Tri Duby“ má svoju neopakovateľnú históriu. Civilné lietanie tu začalo tesne po vojne, e v strede Slovenska a dokáže obslúžiť región s takmer miliónom obyvateľov. Má skvelú, novo vybudovanú dráhu, ktorá umožňuje pristávanie a odlet aj tým najťažším lietadlám. Od minulého roka slúži pasažierom nová odletová hala s kapacitou 250 cestujúcich, ktorá zvýšila ich komfort.

Prvý let zo SliačaVlani v júni sme leteli prvý charterový let smer Antalya v Turecku. Učili sme tam personál letiska vyslovovať názov Letiska SLI-AČ. Nešlo im to, ponúkali nám vytrvalo Bratislavu. Turisti uvítali lietanie zo Sliača, veď sa ich prepravilo vlani i tento rok viac ako 22 000. Cestovali s nami občania Oravy, Liptova, Spiša, Novohradu…Narastajúcu popularitu majú Medzinárodné letecké dni SIAF, čo je tiež pre Letisko dobré a vzácne hodnotenie. Zdalo by sa, že všetko je v poriadku. Určite ale nie, chýba to najdôležitejšie, a to sú pravidelné lety do takej destinácie, ktorá je zaujímavá nielen ako cieľová stanica, ale aj ako tranzit do celého sveta.

O prvý pokus sa postaral župan Milan Marčok, ktorý inicioval vznik spoločnosti Tatra Air. Prvé lietadlo ČSA štartovalo do Prahy 28.7.2003. Bola to iniciatíva nielen VÚC, samospráv v Banskej Bystrici, Zvolene a Sliači, ale aj podnikateľského sektora s významným podielom Železiarní Podbrezová. Prepojenie verejno – súkromného partnerstva vytváralo nádej, že pravidelné linky prepoja náš región s celým svetom. Rozbeh linky a s tým hroziacu stratu sa zaviazali vykryť poslanci BBSK. Napriek tomu, že ročne linkou ČSA cestovalo viac ako 9500 cestujúcich, boli malé dopravné lietadlá vyťažené len na 40%. To v konečnom dôsledku znamenalo mesačnú dotáciu z rozpočtu BBSK vo výške 20 000€. Milan Murgaš, nový župan, preto rozhodol linku zrušiť. Posledný let sa uskutočnil 27.3.2007. Ponúka sa poučenie a to hlavne v tom, že spoločnosť ČSA mala zaručené, že stratu, ktorú vyprodukuje niekto zaplatí. Viazla komunikácia a biedny bol aj marketing. Samotní cestujúci tvrdili, že lietanie s ČSA je pridrahé.

Potom prišli nové pokusy, či už myšlienka vzniku spoločnosti Hron Air alebo Job Air. Stále sa však nelieta. Prepojenie vojenského letectva s civilným určite nie je jednoduché, ale chartelové lety dokazujú, že obidve zložky letectva dokážu spolu dobre nažívať. Som presvedčený, že autoritou a garantom rozvoja letiska musí byť BBSK a najväčšie mestá v okolí. Rozvoj priemyslu a skutočný rozvoj cestovného ruchu je odkázaný nielen na dobré cesty, šikovných ľudí a vhodné lokality, ale aj na fungujúcu leteckú dopravu. Pre ilustráciu, niekedy pred 10 rokmi, keď mala záujem o náš región TOYOTA, tak zástupcovia spoločnosti cestovali autom z Viedne 4,5 hodiny a na rokovanie im zostali 2. Prišli znechutení a unavení, hneď sa pýtali na letecké spojenie. Žijeme na Slovensku ťažkú dobu, ale to rovnako platí aj pre iné krajiny. Musíme byť preto mimoriadne aktívni a hľadať vytrvalo ďalej.

Mám dve top priority. Prvou, ak budem zvolený za poslanca, bude nielen cestná, železničná, ale aj letecká doprava. K tomu slušné cesty a dobré autobusové spojenie. A druhou bude zvýšenie zamestnanosti, aktívne vyhľadávanie investorov, ale nielen tých nových, ale aj tých našich, ktorí majú nápad a chuť rozvíjať svoju činnosť a zamestnať nových ľudí.

Martin Baník Autor blogu:
Banskobystričan.