Pracovné pohovory zaraďujeme medzi tie stresovejšie záležitosti. Prácu si hľadáme preto, že potrebujeme peniaze, v lepšom prípade túžime po sebarealizácii a chceme zmenu. V každom prípade nám na tom, aby sme prácu získali, veľmi záleží. Vyhnite sa prešľapom, s ktorými sa na pohovoroch stretávame najčastejšie a k vysnívanej práci budete minimálne o krok bližšie. 

1. Oblečenie prezradí, či máte o prácu vážny záujem

Na výbere oblečenia si dajte záležať. Idete na pohovor, nie na posedenie s priateľmi. Na pánske rifle v deň pohovoru ani nepozrite. Aj mikiny nechajte uložené v skrini. Je možné, že v takomto oblečení nakoniec do práce chodiť budete, ale na pohovor sa naozaj nehodia. Prvý dojem urobíte len raz. Viac možností nedostanete. Nepokazte si ho. Dajte svojim oblečením najavo, že vám na ponúkanej práci záleží a ste pre ňu ten pravý.

2. Sebavedomo áno, ale nie príliš

Zdravé sebavedomie je na mieste. Chcete sa v podstate predať. Bez toho to nepôjde. Dajte si pozor, aby toho nebolo príliš a dobre mienené sebavedomie neprerástlo do arogancie. Vy si to možno neuvedomíte, skúsený personalista áno. Buďte prirodzení a nehrajte sa na pána dokonalého. Personalistu budú viac zaujímať vaše predchádzajúce skúsenosti, nie prázdne slová. Poukážte na svoje kvality a to, čo môžete firme priniesť. Buďte skromní. Na cieľavedomosť sa zamerajte, keď vás vo firme zamestnajú.

3. O predchádzajúcom zamestnaní opatrne

Skutočný dôvod, kvôli ktorému ste sa rozhodli v predchádzajúcom zamestnaní skončiť si nechajte pre seba. Potrebujete zmenu. Chcete sa posunúť ďalej. Odpovede orientujte na seba, na svoj rast. Na bývalého šéfa nenadávajte, na firmu, v ktorej ste pracovali zbytočne nekydajte. Možno na to máte dôvod, ale v konečnom dôsledku vám to nepomôže. Začínate odznova. Minulosť nezmeníte. Keď sa nelichotivo vyjadrujete teraz, je viac ako pravdepodobné, že rovnako budete reagovať aj na novú firmu, nového šéfa. Personalisti v tom majú jasno.

4. Nepamätáte si, na aký inzerát ste reagovali

Prácu si hľadáte intenzívne. Reagujete na každý inzerát, ktorý vám padne do oka. Za posledný mesiac ste poslali milión životopisov. Kto v tom má mať prehľad? Vy! Na pohovore sa vás určite opýtajú, čím vás inzerát zaujal a prečo chcete pracovať práve v tejto firme a na tomto mieste. Každú ponuku, na ktorú reagujete si uložte, aby ste sa k nej mohli pred pohovorom vrátiť. V každej ponuke je v bodoch uvedené, čo od nového zamestnanca očakávajú. Oprite sa o oblasti, v ktorých sa vyznáte a začnite hovoriť o nich. K bodom, v ktorých nie ste úplne doma sa nakoniec možno nedostanete. Keď vás na danú pozíciu zoberú, naučíte sa.

5. O spoločnosti vôbec nič neviete

Prišli ste na pohovor, lebo vás pozvali. Pozíciu si matne pamätáte. O spoločnosti, v ktorej ste sa práve ocitli neviete ani pol slova. Chyba! Informácie sú dnes ľahko dostupné. Na internete sa o firme všetko dôležité dozviete. Zistite si, čomu sa aktuálne venuje a aké má za sebou výsledky. Šplhnite si a pochváľte všetko, čo sa vám na firme a jej hodnotách páči. Pochvala každému dobre padne. Pomôže vám prelomiť ľady a ďalšia komunikácia sa bude viesť v uvoľnenejšej atmosfére.

6. Príďte načas

Tento bod sme zaradili na koniec zoznamu prešľapov, ale to neznamená, že je dôležitý menej. Práve naopak. Meškanie personalistom našepká, že vám na získaní práce zase až tak nezáleží. Môže nastať situácia, ktorú neovplyvníte a meškaniu nezabránite. Dajte o tom dopredu vedieť. Kontakt, na človeka, ktorý vás na pohovor pozval niekde určite máte. Naplánujte si to tak, aby ste sa na pohovor dostali aspoň o 5 minút skôr.