BBonline.sk (Anna Gudzová) | 13.3.2019

3×20 Ženy – tri choreografky, tri výpovede o stave a prežívaní umenia v odlišných svetoch

Nová inscenácia banskobystrického Divadla Štúdio tanca3x20 Ženy je výpoveďou troch zaujímavých umeleckých individualít. Premiéra sa uskutoční vo štvrtok 14. marca.

Minulý rok v Divadle Štúdio tanca sa niesol v znamení osláv 20. výročia jeho založenia. Oslavy vyvrcholili v polovici decembra, kedy počas štyroch dní vzhliadlo slávnostný galavečer viac ako tristo divákov a diváčok. Prevládali pozitívne emócie a radosť z toho, že súčasný tanec ako žáner je stále aktuálny a práve Banská Bystrica je jeho epicentrom na slovenskej scéne.

V týchto dňoch Divadlo Štúdio tanca prichádza s premiérou novej inscenácie – 3×20 Ženy.  Pri jej tvorbe bol použitý rovnaký princíp ako pri inscenácii 3×20 Muži, ktorá mala premiéru v apríli minulého roku. Tentoraz je to pod taktovkou choreografiek Zuny Vesan Kozánkovej, Martiny Hajdyla Lacovej a Lívie Méndez Marín Balážovej.

Projekt 3×20 má výrazne súčasný inscenačný tvar, postavený na energii a výpovedi troch zaujímavých umeleckých individualít, odohrávajúci sa počas jedného večera. Divák sa môže tešiť na emócie, vysokú dávku profesionality a estetiky. Každá z troch choreografií je výpoveďou o stave a prežívaní umenia v odlišných svetoch a tematicky odzrkadľuje postoj každej z umelkýň.

Spaces

Choreografia: Zuna Vesan Kozánková, hudba: Maok, video: Mária Judová

Nesmierna veľkosť vesmíru a jeho prázdnota. Vzdialenosť v jeho nekonečnosti, ale aj jeho bezprostredná prítomnosť v každej bunke nášho tela. Meditatívnosť plynutia, prepojenie, rituál.

Zuna Vesan Kozánková: „V poslednej dobe ma veľmi inšpirujú neviditeľné svety, iné dimenzie. Priestory a aj čas, ktorý v bežnom živote nie sme schopní vnímať… Veď to, čo my vnímame ako skutočné, je len zlomok z toho, čo tu okolo nás naozaj je.“

Squat

Choreografia: Martina Hajdyla Lacová, hudba: Ivo Sedláček, scénografia: Zuzana Sceranková

Päť tanečníkov sa ocitá v priestore, v ktorom vládne Squat. Živočíšna, pudová pozícia – dramatická, či pitoreskná. Drep ako rozhodnutie. Skoncentrovaná energia.

Martina Hajdyla Lacová: „Fascinuje ma, že to čo nám bolo kedysi prirodzené, sa v dnešnej dobe musíme nanovo učiť. Dôkazom je nespočetne veľa youtube video inštruktáží, ako sa správne naučiť drep. Som zvedavá, kam táto evolúcia bude pokračovať a aké ďalšie prirodzené ľudské funkcie budeme musieť stratiť za cenu vlastného pohodlia.“

Čin

Choreografia: Lívia Mendéz Marin Balážová, hudba: Martin Polák

Publikum je poslom veľmi dôležitej informácie, ktorej následky môžu ovplyvniť priebeh predstavenia. Interpreti sú zaneprázdnení pohybovými a hlasovými hrami, ktoré majú za úlohu zaujať publikum natoľko, že si ani nevšimnú, že sú spoluúčastníkmi zločinu.

Lívia Méndez Marin Balážová„Slovensko čelí obdobiu, keď už ľudia nechcú byť ticho, už majú dosť byť stádom ovečiek, ktoré sú kŕmené klamstvom. Preto mám potrebu rozprávať o dopade našej nečinnosti, ktorá môže podporiť zloČIN a formovať budúcnosť ľudstva.“

Premiéra inscenácie 3×20 Ženy sa uskutoční vo štvrtok 14. marca a v piatok 15. marca o 19.00 h v Divadle Štúdio tanca v Banskej Bystrici. Viac sa dočítate na stránke Divadla studiotanca.sk.

Premiéru z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Fotogaléria