Spoločnosť Blue Slovakia plánuje začať lietať medzi najväčšími slovenskými letiskami menšími turbovrtuľovými lietadlami. V jej plánoch je aj zapojenie letiska na Sliači. Odborníci na leteckú prepravu sú ale skeptickí.

Nová spoločnosť avizuje, že sa chce stať slovenským vnútroštátnym nízkonákladovým leteckým dopravcom, pričom vo výhľade má zapojenie najväčších slovenských letísk, prípadne aj menších regionálnych. Prvotne chce prepojiť letiská v Bratislave, Košiciach, Poprade, Sliači, Žiline a Piešťanoch. Podľa informácií na webovej stránke ale v budúcnosti nevylučuje ani zapojenie menších neverejných letísk. Spoločnosť zatiaľ o vydanie licencie podľa dostupných informácií nepožiadala, v súčasnosti už ale hľadá zamestnancov.

l410-wikimedia
Turbovrtuľové lietadlo Let L 410.

Lety chce predbežne zaisťovať menšími turbovrtuľovými lietadlami, ako Let L410 či ATR 42. Podobne len menším turbovrtuľovým lietadlom lietajú medzi Bratislavou a Košicami v súčasnosti České aerolínie, ktoré ponúkajú jednosmernú letenku v cene od 100 eur do takmer 300 eur aj s poplatkami. Túto linku by mali ako prvú sprevádzkovať aj v Blue Slovakia, až následne by sa mali pridávať ďalšie letiská. Ako pre portál slovakaviation.sk uviedol riaditeľ a spolumajiteľ spoločnosti Blue Slovakia Tomáš Černaj, práve cenám ČSA by chcela nová nízkonákladovka konkurovať.

Viacerí odborníci na leteckú dopravu sa už pre rozličné médiá vyjadrili, že o rentabilite projektu pochybujú a neodhadujú mu dlhé trvanie. Prežiť by ale moholi napríklad vďaka vládnym dotáciám, ktoré na začiatku novembra avizoval premiér Róbert Fico. Ten na nedávnom výjazdovom zasadnutí vlády na východe krajiny potvrdil, že majú záujem na podporení pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami. Nespresnil ale koho by sa takáto podpora mala týkať. Krátko na to na verejnosť prenikli informácie o vzniku leteckej spoločnosti Blue Slovakia. V spomenutom rozhovore ale Černaj spájanie s avizovanými dotáciami odmietol.

Slovenským leteckým spoločnostiam sa zatiaľ dlhodobo nedarilo

Letecké spoločnosti sídliace na Slovensku dosiaľ nemali dlhé trvanie, a to často najmä z dôvodu nedostatočného kapitálu. Do najväčších rozmerov azda narástla prvá nízkonákladová letecká spoločnosť v strednej Európe Sky Europe, ktorá sa nikdy nedostala do zisku a zbankrotovala v roku 2009.

Slovenské aerolínie, Air Slovakia, Tatra Air, Seagle air, Samair, Danube Wings či posledné pokusy Slovakian Airlines alebo Quick Duck Airlines. To všetko sú slovenské letecké spoločnosti, ktoré vo väčšine prípadov skončili pre finančné problémy, viaceré dokonca skôr, než reálne rozlietali svoje hlavne prenajaté lietadlá.

Väčšina týchto spoločností, podobne ako ešte aj v súčasnosti existujúce AirExplore, Go2Sky či slovenská odnož českej spoločnosti Travel Service, sa ale nevenovali zaisťovaniu priamych vlastných liniek, ale najmä charterovým letom pre cestovné kancelárie a zaisťovaniu letov často s vlastným obslužným personálom iným leteckým spoločnostiam v zahraničí. Na poli nákladných letov pôsobí druhý rok úspešne slovenská spoločnosť Air Cargo Global.