Minister obrany Ľubomír Galko v pondelok navštívil Zmiešané letecké krídlo Sliač. Okrem prehliadky objektu a oboznámenia sa s teoretickým i praktickým výcvikom pilotov sa rozprávalo aj o financiách.

Minister Galko v súčasnosti nedisponuje finančnými prostriedkami, ktoré by mohli byť investované do generálnych opráv stíhacích lietadiel.

Ľubomír Galko už v prvom polroku pôsobenia na čele ministerstva obrany zrealizoval návštevu Zmiešaného leteckého krídla. Ministrová pondelňajšia návšteva leteckej základne na Sliači nebola len zdvorilostná. Médiám to potvrdil generál Martin Babjak: ,,Bola to vyložene pracovná návšteva. Som rád, že si pán minister našiel čas a zavítal na Zmiešané krídlo Sliač. Informoval som ho o úlohách, ktoré vzdušné sily plnia v rámci našej legislatívy a záväzkov, ktoré máme voči NATO a EÚ. Rozobrali sme náš národný krízový manažment. Informoval som ho tiež o organizačnej štruktúre.“

Nie je tajomstvom, že Zmiešanému krídlu Sliač by padli vhod financie navyše. Vojenská letecká základňa si stanovila prioritné ciele, ktorými je spĺňanie povinností vyplývajúcich z ochrany vzdušného priestoru v rámci integrovaného systému protivzdušnej ochrany NATO a založenie a následné udržiavanie tzv. „leteckej pátracej služby“. Na tieto činnosti základni peniaze alokované boli.

Z 10-ich L-39 Albatrosov je podľa slov ministra Galka okamžitej prevádzky schopných 6, podľa podplukovníka Poláčka 4. Z 12-ich Mig-29 môže ísť okamžite do vzduchu 6 lietadiel.

Peniaze potrebné na modernizáciu lietadiel a náhradné diely, ktoré sú nutné na prevádzku leteckej techniky však už nezvýšili. 10 až 12 lietadiel pritom v súčasnosti nemôže byť prevádzkovaných z dôvodu absencie generálnej opravy. ,,Viacero lietadiel potrebuje generálnu opravu. Je to ako STK na aute. Po nejakom čase potrebuje lietadlo prejsť kompletnou kontrolou, na ktorej sa vylepšia príp. nedostatky. Lietadlá sú po konštrukčnej stránke v poriadku, menili sa trupy i krídla. Oprava by sa týkala hlavne vnútorných prístrojov,“ povedal podplukovník Roman Poláček, ktorého doplnil generál Babjak: ,,Minister peniaze neprisľúbil, no veríme, že určité riešenia sa nájdu. Letecká technika musí byť v rámci predpísaných prác a rezurzov pravidelne ošetrovaná. Letecká technika nespĺňajúca tieto rezurzie nemôže ísť ani do vzduchu, čo je značný problém“.

Zmiešané krídlo Sliač spravilo na ministra Galka značný dojem. Peniaze na opravy leteckej techniky však v súčastnosti nemá, no naznačil, že v prípade dobrého hospodárenia by sa niekoľko strojov mohlo dať do vyhovujúceho stavu: ,,Minulý rok sme hospodárili mimoriadne rozumne. Ušetrené peniaze sme následne investovali tam, kde sa s nimi vôbec nerátalo. Pevne verím, že niečo podobné sa nám podarí aj tento rok, a aj keď nenájdeme peniaze na generálne opravy všetkých strojov, tak sa nájdu financie aspoň na opravu niekoľkých.“

Vojenská letecká základňa na Sliači tak bude minimálne rok pokračovať vo svojej činnosti s doposiaľ pridelenými finančnými zdrojmi. Po rekonštrukcii sa čoskoro spustí aj civilná časť letiska Sliač, ktorú bude mať rovnako „pod palcom“ vojenské letectvo. V súčasnosti sa čaká už len na ukončenie skúšok niekoľkých členov armády, ktorí na pôsobenie a prevádzku civilného letectva potrebujú špeciálne certifikáty. Podľa pracovníkov letiska by sa mohlo letisko pre verejnosť spustiť už čoskoro, v období apríl-máj 2011.