Štvrtkovým ranným slávnostným otvorením nákupného centra a autobusovej stanice Terminal sa definitívne uzatvorila etapa desiatky rokov nedostavaného a chátrajúceho dopravného uzla v Banskej Bystrici.

Súkromný investor – spoločnosť Primum zo skupiny českého developera InterCora, investovala do zbúrania pôvodnej stanice a výstavby nového objektu okolo 20-miliónov eur. Mesto od neho následne odkúpi časť objektu s autobusovou stanicou za 3,8 milióna eur do svojho vlastníctva.

Nové nákupné centrum Terminal ponúka celkom 11-tisíc metrov štvorcových obchodných plôch, z ktorých časť je riešená formou uzatvoreného obchodného centra a časť formou retailových prevádzok so samostatnými vstupmi z parkoviska. Celkom je tu sústredených 40 rozličných prevádzok obchodov a služieb.

Samotné obchodné centrum pripravilo až do soboty sprievodný kultúrny program otvorenia. Vo štvrtok o 19.30 v rámci programu vystúpi napríklad kapela Polemic. V piatok to bude o 16-tej popoludní aj spevák Otto Weitter a program slávnostného otvorenia bude pokračovať s finalistkami Miss Horehronie tiež v sobotu.

Pod obchodnou časťou, na mieste pôvodnej stanice, je sústredená aj teraz autobusová stanica. Dostupných je 19 nástupíšť medzimestských a diaľkových liniek, ako aj ďalšie výstupné zastávky či zastávka pre mestskú hromadnú dopravu. Všetky bezbariérové a vybavené moderným informačným systémom. Lavičky na zastávkach obsahujú elektrické zásuvky či možnosť nabíjania mobilných zariadení prostredníctvom USB. Nachádzajú sa tu aj priestory čakárne a dopravnej kancelárie.

Na stanici sa spolu s otvorením obchodnej časti napokon objavili už aj prvé autobusy, zatiaľ v skúšobnej prevádzke. Samospráva napokon nečakala na definitívne odovzdanie a majetkový prepis do svojho vlastníctva, ale stanicu si do doby prevodu od developera vypožičala. Prevádzku stanice bude, až do verejného obstarávania na prevádzkovateľa stanice, zaistovať Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Firma s menšinovou účasťou mesta riadila aj prevádzku dočasnej autobusovej stanice na Mičinskej ceste.

Tá sa stane minulosťou definitívne v sobotu, kedy budú na novú autobusovú stanicu presmerované všetky medzimestské a diaľkové spoje.

Kritika sa novej stanici nevyhla

Aj keď na potrebe zbavenia sa dlhoročného strašidla sa zhodovali snáď všetci Banskobystričania, otázniky finálneho projektu vyvolávalo najmä jeho financovanie. V minulosti sa vedenia samosprávy snažili hľadať také riešenie, pri ktorom by pri kombinácii obchodnej a dopravnej funkcie znášal všetky náklady investor a prevádzkoval by následne i stanicu. Takýto zámer sa však nedarilo doviesť k realizácii. Mesto malo navyše zviazané ruky, keďže pozemky neboli v jeho vlastníctve.

Spolu s novým investorom prišlo súčasné vedenie mesta s návrhom, že samospráva po dostavbe odkúpi dopravnú časť autobusovej stanice do svojho vlastníctva a zaistí aj jej následnú prevádzku. Celková investícia mesta predstavuje sumu 3,8 milióna eur. Zámer schválili mestskí poslanci ešte v roku 2015, aj keď vysoké zadĺženie sa nepozdávalo nielen poslancom opozičného klubu BBA, ale aj niektorým poslancom koaličného klubu SMER-SD, SNS, SDKÚ-DS podporujúceho primátora. Primátor Ján Nosko však avizoval, že splátky úveru bude mesto splácať z príjmov prevádzky stanice, a tá by si tak na seba mala dokázať zarobiť.

Priestory čakárne v novej autobusovej stanici.

V marci 2016 napokon poklepali základný kameň stavby, ktorej realizácia sa natiahla o zhruba pol roka kvôli problematickému podložiu, ale aj problémom s generálnym dodávateľom stavby.

Stavba sa nevyhla ani kritike odbornej verejnosti. Tunajší architekti projekt Terminal shopping centra označili za nevyužitú príležitosť. Novým projektom sa podľa nich nevytvoril integrovaný dopravný uzol. Žiadali napríklad presunúť autobusovú stanicu bližšie k železničnej, aby to mali cestujúci bližšie na prestupy. Útechou napokon môže byť aspoň rekonštrukcia chodníkov a priestorov aj pred železničnou stanicou, vďaka ktorým cestujúci prejdú z vlaku na autobus po ucelenom chodníku, aj keď nie pod jednou strechou.

[poll id=45]