Viac ako 60 filmových projekcií v šiestich sekciách, jedenásť hudobných produkcií, sprievodné podujatia, zaujímaví hostia… To je veľmi stručná bilancia festivalu Barbakan 2012, ktorý sa konal od 10. do 14. októbra v Banskej Bystrici.

K tomu ešte, samozrejme, treba pripočítať množstvo zážitkov, emócií a príjemných stretnutí. A tiež tak trochu napätia v súťaži krátkych filmov, ktorá sa v rámci Barbakanu konala už po štvrtý raz. Tento rok sa o Grand Prix uchádzalo 15 filmov z 9 krajín sveta. Rôznorodé súťažné filmy hodnotila trojčlenná porota, zložená z filmových profesionálov Mehdiho Naderiho a Márie Ferenčuhovej a zástupkyne mesta Moniky Pastuchovej. Viacero súťažných filmov vyniklo či už vďaka téme alebo formálnej stránke. Niektoré filmy vytvárali doslova dvojice: v súťaži boli dve anekdotické podoby extrémizmu, ktorý rozpúšťa láska, dva motorkárske filmy o tínedžeroch a ich často mimoriadne zložitých vzťahoch, dva dokumentárne portréty pátrajúce po veľkých hodnotách, dva filmy o emigrácii či vysídlení atď. Porota sa napokon rozhodla oceniť filmy, v ktorých sa filmárske kvality spájajú s naliehavou, aktuálnou a zároveň nadčasovou témou.

Grand Prix festivalu, udeľovanú v spolupráci s filmovým portálom Filmpress.sk a honorovanú sumou 600 eur, získal film Bez snehu (Utan snö, r. Magnus von Horn, Poľsko/Švédsko, 2011), za realistické a pôsobivé stvárnenie krehkej brutality a surovej citlivosti dospievajúcich vyrastajúcich v zdanlivo bezproblémovom svete. (Linus má 16 rokov a nejeden problém. Zamiloval sa do priateľky svojho najlepšieho kamaráta a vymklo sa mu z rúk šikanovanie neobľúbeného spolužiaka a dôsledky komplikovanej situácie môžu byť poriadne bolestivé.)

Zvláštne uznanie porota udelila filmu Parvaneh (r. Talkhon Hamzavi, Švajčiarsko, 2012) za umelecky presvedčivé zobrazenie sveta, ktorý je naopak rozdelený a plný na prvý pohľad neviditeľných bariér. Zvláštne uznanie film získava aj za nádej, ktorá cezeň presvitá – nádej, že dvojitý interkultúrny monológ sa môže raz stať skutočným dialógom. (Parvaneh je mladá afgánska imigrantka, ktorú nedávno prijalo tranzitné centrum pre žiadateľov o azyl vo švajčiarskych Alpách. Pozná len centrum a jeho vidiecke okolie, vydá sa však na vlastnú päsť do blízkeho mesta, aby poslala peniaze na účet chorému otcovi.)

Cenu divákov si z festivalu odniesol film Švédsky džob (Swedzka robota, r. Pawel Ziemilski, Poľsko, 2011). Cenu (300 eur) venovalo Mesto Banská Bystrica. (Skutočnými udalosťami inšpirovaný príbeh trojice poľských zlodejíčkov, ktorí sa rozhodnú prijať kurióznu švédsku objednávku a jednou krádežou sa finančne zabezpečiť na niekoľko rokov.)

Festival vyvrcholil v nedeľu popoludní uvedením slovenského filmu režisérky Ivety Grófovej Až do mesta Aš, ktorý Slovenská filmová a televízna akadémia nominovala do boja o Oscara v kategórii najlepších cudzojazyčných filmov. Tento a množstvo ďalších filmov, ako aj hudobná časť či sprievodné podujatia Barbakanu 2012, opäť potvrdili, že festival vsadil na kvalitu. Je blízky predovšetkým mladým ľuďom, no prináša do Banskej Bystrice kultúru, ktorá ulahodí aj staršej generácii. Jeseň s Barbakanom bola aj tento rok nesporne úrodná…

Dianie na festivale Barbakan 2012 približujú momentky fotografov Vlada Kollára a Ivana Golembiovského, ktoré zachytávajú atmosféru všetkých programov festivalu…